Senin, 24 Agustus 2015

Nara yang Kutera

Nara ...
Ada masa di mana tak akan lagi mencuri sayang makhluk lain untuk kuabadikan.
Ada masa di mana aku tak akan lagi mencantumkan nama buatan di rasa sayang yang kutulis.
Ada masa di mana aku tak akan lagi menyembunyikan rasa sayang di balik puisi.

Nara ...
Kusembunyikan kisah padamu
Kusembunyikan rindu padamu
Kusembunyikan cinta padamu

Hingga ...
Nanti, kulabuhkan puisi di gendang telingamu

Kini, biarlah kuabadikan
Sesurat ungkapan
Padamu, Nara ...

Aku menyayangimu di antara dua tali
Tali kebaikan dan tali keburukan
Jaga aku melalui doamu
Agar sayang tertambat dalam jerat kebaikan

Aku menyayangimu di antara dua jalan
Jalan kebaikan dan keburukan
Bantu aku dengan doamu
Agar sayang ini senantiasa menyusuri jalan-Nya

Aku menyayangimu di antara dua hal
Nafsu dan ketulusan
Selamatkan aku dengan doamu
Agar sayang ini tak terbujuk nafsu

Aku menyayangimu di antara dua jurang
Jurang kesewenangan dan jurang kepasrahan
Iringi rasaku dengan doamu
Agar hatiku tak menempatkan namamu di atas Allah, Rasulullah dan orang tuaku

AM. Hafs
Singosari, 24 Agustus 2015

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Anda pengunjung ke

Statistikku